navigatie

Bibliografie

Kleuters Een aantal fragmenten over hoe een kleuter de wereld ervaart, publicatie Buitenkunst 2024

Van donker naar licht Een tekst van een dochter over het leven van haar overleden vader, lezing oktober 2023

Nu Een paper met als thema ‘Wie ben ik?’ voor de opleiding Integrale Coaching 2017

Als ik in de spiegel kijk Column voor Psychologie Magazine, 2016

Kleuters Bundel korte verhalen over hoe een kleuter de wereld ervaart, 2014

Een vakantie om nooit te vergeten Column voor JAN magazine, 1e prijs. Publicatie juli 2013.

Vrieskou en narcissen Tijdschrift de Cirkel, publicatie november 2012. Een tekst over een vader en een dochter.

Verhalen uit Transvaal New Dutch Connections, 2012. Zes monologen gebaseerd op zes hartverscheurende Levensverhalen van vluchtelingen uit de Haagse wijk Transvaal.

Wat ik je altijd al had willen zeggen Column voor Psychologie Magazine 1e prijs, publicatie december 2011. Een korte tekst over een moeder en een dochter.

Willen Tijdschrift de Cirkel, publicatie 2008. Een paper over de zoektocht naar wat je werkelijk wilt.

Monologen over Afscheid Buitenkunst. Publicatie najaar 2007. Drie monologen over afscheid. 

ISBN 978-90-78644-03-3

Dialogen over de Liefde Buitenkunst. Publicatie najaar 2007. Drie dialogen over de liefde.

ISBN 978-90-78644-04-0

Hoofdzaken Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK). Een jeugdtheatervoorstelling over jong volwassenen en identiteit. Publieksprijs 2007. Regie: Wilfred Hermkens.

Aasgieren Jeugdtheaterschool Dordrecht. Een voorstelling van jong volwassenen over het krampachtig in stand houden van een situatie omdat je elkaar nodig denkt te hebben. Regie: Fransje Kraay, 2006.

Slangenkuil Jeugdtheaterschool Dordrecht. Een voorstelling van jong volwassenen over vast zitten op een plek waar alles is wat je wenst. Regie: Jasper Damsteegt, 2005.

Hans en Yildiz TOG Theaterproducties i.s.m Gemeente Deventer. Een sprookje voor kinderen van 8-12 jaar over een onmogelijke liefde die toch mogelijk blijkt te zijn. Regie: Erik Jan Post, 2004.

Scheerlijnen Een stuk voor jongeren over liefde, teleurstelling en met z’n vieren op vakantie gaan. Regie: Jan Willem Slort, 2003.

Vloerdelen Humanistische Omroep i.s.m Marlies Cordia. Een hoorspel over een man en een vrouw in een verbouwing, 2003.

Bloot Stichting Interart Arnhem. Een jeugdvoorstelling over gezien worden en jezelf laten zien. Regie: Soheila Najand, 2003.

Wolkenkrabbers en Rozenplukkers Stichting Interart Arnhem. Een jeugdvoorstelling over dromen die tot de hemel reiken en angsten die je tegenhouden. Regie: Jurgen Brucker, 2003.

Ik leef zo’n beetje Stichting Troika. Een voorstelling over een jonge vrouw die zich afvraagt waar het heengaat in haar leven. Actrice: Enne Koens. Regie: Laura van Dolron, 2002.

Graalstaat Lantaren Venster Rotterdam. Een stuk over grote dromen en klein geluk. De Drie Naakte Mannen, 2002.

Ma Tilda en Tilly Stichting de Kaap. Een familievoorstelling gebaseerd op het boek Mathilda van Roald Dahl. Regie: Anne Cavadino, 2001.

Monologen over de Liefde Buitenkunst 2001. Monoloog over de liefde. ISBN 90-801049-0-06.

Loos Stichting Troika. Een voorstelling over drie vrouwen die met elkaar zitten opgescheept op een Grieks eiland. Actrices: Enne Koens, Gabby Bakker, Izaira Kersten. Regie: Fransje Kraay, 2001.

Klem Gasthuis productie. Een mimevoorstelling over symbiose in de liefde. Suzan van den Boogaerdt en Bianca van der Schoot. Regie: Rene Geerlings. Eindregie: Monique Merkx, 2001.

Scheur Het Syndicaat. Een jeugdvoorstelling over vriendschap tussen een jongen en een meisje die over gaat in verliefdheid. Deel van een drieluik. Regie: Danielle Wagenaar, 2000. Winnaar juryprijs jeugdtheaterfestival Rotterdam, 2007.

Binnen Festival Hollandse Nieuwe 4. Een stuk over verzeild raken in een wereld waar je niet meer uit komt. Dramaturgie Rob Scholten. Regie: Shireen Stroker. Publicatie: Dramateksten van Hollandse Nieuwe 4, 2000

Ode aan de Burger Oerol productie, Stichting Troika. Een absurdistisch afstudeerstuk over een driehoeksrelatie, geschreven en geregisseerd voor het Oerol-festival, 1999. Nominatie Prins Bernhard Cultuurfonds

Adembenemend Dramaschrijfwedstrijd Independence. Een eenakter over een oude vrouw die haar jeugdliefde niet vergeten kan, 1999.

All Tomorrows Parties Dramaschrijfwedstrijd Prins Bernhardfonds, 1e prijs. Een eenakter over een jonge vrouw die worstelt met zichzelf,1999.

Mijn Blackie Nieuwpoorttheater Gent. Een stage bij het stuk van de Gentse schrijver, regisseur, theatermaker Arne Sierens, 1998.

Trioloog Een stage bij Blauw Vier, Antwerpen. De voorstelling Trioloog gebaseerd op de roman Talking it Over van Julian Barnes. Regie: Greet Visser, 1998.

Morgen tot Morgen Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Afstudeersolo voor actrice Anke Engels, gebaseerd op haar ideeën over theater en op werk van Marguerite Duras, 1998.

Vee Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Afstudeerstuk geschreven voor theatermaker Ramses Graus over twee mannen die hun dagen uitzitten, veroordeeld tot elkaar, 1998.

Techniek leeft Tinker i.s.m Gemeente Rotterdam. Educatieve theatervoorstelling over techniek, 1998.

Waratah STT Producties Zwolle. Jeugdvoorstelling over een meisje dat verlangt naar vrijheid,1997.

Neem eens een bloemetje mee Project Magut Den Haag. Eenakter over een uit de hand gelopen hobby van een man en zijn vrouw die aandacht wil, 1996.

Spel Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Afstudeervoorstelling voor Roger Goudsmit, over een jongen die een passie heeft voor voetbal, 1996.

Inklapbare Sectie met Aangepast Plusteken
RECENSIES

Een vakantie om nooit te vergeten – 1e prijs JAN Magazine Een mislukte vakantie met je gezin kan je ook iets opleveren, namelijk een winnende column in JAN. Uit bijna honderd inzendingen kozen we deze uitblinker, die een hilarische vakantie om nooit te vergeten beschrijft. – Esther Goedegebuure Hoofdredacteur JAN Magazine

Wat ik je altijd al heb willen zeggen – 1e prijs Psychologie Magazine Wat zou je willen zeggen tegen dat ene familielid als je eindelijk zou durven en echt eerlijk zou zijn? Dit is de allerbeste; de winnende lezersbrief – Psychologie Magazine.

Wat me raakte is de sfeer van de woorden waarin lijden en liefde zo hand in hand lijken te gaan. Prachtig en diep – J. Jurna – trainer/coach.



Vrieskou en narcissen Een tekst die onder je huid kruipt – A. Akker – trainer/coach.


Willen
Een schitterend origineel weefwerk van origineel gekozen citaten en eigen tekst. Een prachtig geheel, alsof de citaten en de tekst uit een pen gekomen zijn: de pen van inspiratie. Ine van Oijen – trainer school voor Zijnsoriëntatie.


Klem – Gasthuis Productie (Bianca van der Schoot, Suzan van den Boogaerdt)
De verhouding tussen de twee wordt vooral duidelijk via de teksten van Marieke ter Doest, die de mores van de topsport tussen aanhalingstekens zet, zoals in het geestige sportinterview. Maartje Somers, Het Parool.

De puntige dialogen die Marieke ter Doest op basis van improvisaties schreef, zijn een harmonische mengeling van impulsieve spreektaal en vervreemdende observaties. Mirjam van der Linden, de Volkskrant.


Scheur – Het Syndicaat
terwijl de twee pubers onhandig om elkaar heen draaien vertellen ze het publiek hun
zweterige, onzekere puberverlangens naar onstuimige seks. Het is nauwelijks om aan te
zien, zo hoog loopt de spanning op en zo levensecht doet het aan. De jonge, onbevangen
schrijfster Marieke ter Doest, lijkt een nieuw talent te zijn. Anita Twaalfhoven, Trouw.

Stiltes en snelle dialogen in wereldpremière. Hitsige teksten en heftig muziekspel bij Scheur. Marlijn Dingshoff, Amersfoortse Courant.

De twee gedragen zich als vrienden maar zijn ondertussen dolverliefd op elkaar. Hun
aangemeten stoere pose en hun gebrek aan lef, voorkomen dat hier misschien wel een liefde
voor het leven ontstaat. Het jonge talent Marieke ter Doest, schreef de tekst die het ritme van de beukende punknummers ademt. Adwin de Kluyver, Rotterdams Dagblad.

Met een hitsig, kortademig fysiek gevecht als resultaat dat soms over de top gaat, maar door de hilarische tekst van Marieke ter Doest van lucht wordt voorzien. Zelden kwam een beschrijving van onvervulde, erotische tienerverlangens zo eerlijk uit de strot van twee acteurs. Annette Embrechts, Volkskrant.


Ode aan de Burger – Oerolfestival
de drie acteurs van Troika kibbelen en bakkeleien zoals het een driemanschap betaamt; over volstrekt niks. Hun dialogen zijn eersteklas absurd. … De voorstelling heeft haar target. Kester Freriks, Volkskrant.

…Alle zondes passeren verhuld in grappige en herkenbare situaties de revue. … Dankzij de mooie, organische overgangen tussen de scènes is de voorstelling één geheel. Dagblad Terschelling.


Binnen – Hollandse Nieuwe
Harry en Misty raken, eenmaal binnen de groep, verwikkeld in een proces waarbij ze zichzelf en elkaar dreigen te verliezen. Hoe dat in z’n werk gaat, wordt door Marieke ter Doest scherp en met humor geanalyseerd.  Regisseur Rob Scholten, Hollandse Nieuwe.


All Tomorrow’s Parties – 1e prijs Stichting Interakte
Juryrapport; Hoewel de problematiek van het stuk als typisch vrouwelijk wordt herkend, is de vrouwelijke rol die neergezet wordt, origineel. De vrouw heeft een agressie over zich die weinig wordt gezien onder vrouwelijke personages in de dramatische literatuur. Jury stichting Interakte.

…de situatie is pijnlijk, maar wordt met gevoel voor humor getoond. …Vooral op momenten dat de teksten naadloos in elkaar overgaan, spreekt dit stuk sterk tot de verbeelding. Jury Stichting Interakte.


Neem eens een bloemetje mee – Festival Magut
Fascinerend hoe deze schrijfster zo weet door te dringen tot de essentie van menselijke relaties. Harald Vrijkamp, Trouw.

Een belofte voor de toekomst, zondermeer. Dit belooft een hele grote te worden. Suzanne Sanders, NRC Handelsblad.

Lang geleden dat ik een eenakter heb gezien met zoveel humor en zoveel vaart. Cees van der Veer, Volkskrant.